Security Awareness

De menselijke Firewall als laatste verdediging

We gooien het even over een onverwachte boeg… Het dient niet meer verteld, technologie scoort geen 100% op vlak van e-mailbeveiliging.

Is gebruikersbewustzijn de vervanger van technische beschermingsmiddelen?

Laten we eerst even kijken wat er allemaal binnenkomt via e-mail.

Spam of ongewenste e-mails: Deze bevatten vaak reclame en kunnen storend zijn, maar zijn meestal onschuldig. Ze vormen de grootste groep aan binnenkomende ongewenste mails.

Berichten met virussen of kwaadaardige code: Deze bijlagen bevatten bijvoorbeeld Trojaanse paarden of ransomware. On- en offline technieken herkennen en blokkeren deze. De frequentie van dergelijke aanvallen neemt af.

Deze groepen e-mails worden meestal door “anti-spam” systemen verwijderd voordat ze je mailbox bereiken.

Phishing en spear-phishing: Het wordt moeilijker wanneer hackers aan het vissen gaan. Of het nu gaat om algemeen “phishing” of gerichte “spear-phishing”, het is voor computersystemen niet eenvoudig om deze e-mails te onderscheiden van legitieme berichten. AI-systemen vergelijken historische informatie om patronen in nieuwe e-mails te herkennen.

Hackers kunnen inspelen op persoonlijke interesses of proberen je naar nepwebpagina’s te lokken om je wachtwoord te verkrijgen.

Account Takeover: Het wordt echt moeilijk om een aanval te herkennen wanneer de e-mail afkomstig is van een legitieme afzender. Bijvoorbeeld, als een leverancier in de val is gelopen, kan er een schijnbaar echte e-mail worden verstuurd met een verzoek om facturen te betalen op een nieuw rekeningnummer. AI-systemen kunnen ook deze “account takeover” herkennen.

Groei van (spear)phishing: (Spear)phishing is de snelst groeiende groep onder ongewenste e-mails. Hackers worden steeds inventiever en professioneler. Daarom zijn gebruikersbewustzijnstrainingen essentieel en vormen ze de laatste schakel in je e-mailbeveiligingsverhaal.

Gebruikers kunnen elkaar helpen door verdachte e-mails te rapporteren, zodat ze uit de mailboxen van andere gebruikers kunnen worden verwijderd.

Conclusie

Zonder deze technologieën zouden we worden overspoeld met ongewenste e-mails. Phishing e-mails zijn bijzonder hinderlijk omdat elke gebruiker individueel een analyse moet doen. De kans op een foutieve klik neemt toe met het aantal phishing e-mails.

Een goede combinatie van technologie en gebruikersbewustzijn is dus de boodschap.

Bovendien is er meer dan alleen e-mailbeveiliging. Je kunt ook naar een verkeerde website surfen, een papieren factuur blind betalen, of reageren op een telefoon- of sms-bericht. Ook hier geldt de combinatie van technologie en gebruikersbewustzijnstrainingen.

Barracuda Networks

Barracuda biedt met hun verschillende Email Protection Plans een volledige bescherming van je Microsoft 365 omgeving. . Verdeeld over verschillende actiedomeinen, gaat Barracuda de strijd aan tegen hackers met Anti-Spam en Advanced Malware bescherming, AI technologie om Phishing berichten te herkennen, bescherming tegen “account takeover” en andere vormen van “impersonation”, het al dan niet automatisch terugtrekken van phishing mails en alle tools die nodig zijn om een gemeld incident snel te analyseren, mailboxen te archiveren en het veiligstellen van de volledige Microsoft 365 omgeving met cloud-to-cloud backup. Alles wordt beheerd vanaf één centraal platform.

Download hier het e-book rond 13 soorten e-mailbedreigingen of de Barracuda Email Protection Plans.

Sophos

Sophos legt de focus op intuïtief centraal beheer van email bescherming, endpoint security en user awareness training. De sterkte van deze producten ligt in de samenwerking ervan. Onder de noemer “synchronized security” zal een detectie op de ene plaats voor een proactieve bescherming op een andere plaats zorgen. Deze gaat verder dan enkel de opgesomde Sophos producten.

Waarom kiezen voor Kappa Data?

Technische expertise

Kappa data ondersteunt resellers en klanten met uitgebreide technische kennis, opleidingen en begeleiding. Onze gecertificeerde technische en presales teams staan altijd voor je klaar!

Persoonlijke touch

Bij Kappa Data geniet je van een bijzonder persoonlijke én professionele aanpak, van snelle offertes tot demo’s en klantvriendelijke service met je vaste contactpersonen. Wij zijn er voor jou.

Uitstekende service

Kappa Data is een value-added distributor die oplossingsgericht met je meedenkt. We zorgen altijd voor een goede relatie tussen alle partijen en bemiddelen waar nodig bij conflicten.

Wat onze klanten zeggen

Al meer dan 20 jaar een meer dan betrouwbare partner.

Snijders Compuservice, Jef Snijders

Onze partners

Kappa Data - Vendor - Sophos